Faustino Castaño

Naast de oorspronkelijke betekenis die de term 'syndroom' heeft in de geneeskunde, wordt het ook vaak gebruikt om te verwijzen naar verschijnselen die kenmerkend zijn voor een bepaalde situatie. De uitdrukking "Stockholm-syndroom" is bijvoorbeeld bedacht om te verwijzen naar een psychologische reactie waarbij het slachtoffer van een ontvoering tegen haar wil een medeplichtige relatie en een sterke emotionele band met haar ontvoerder ontwikkelt. In die zin gebruiken we de uitdrukking 'Nicodemus-syndroom' om de psychologische neiging uit te leggen om, onbewust en kritiekloos, culturele waarden in het algemeen en religieuze waarden in het bijzonder aan te nemen van de omgeving waarin men leeft en wordt opgevoed.

Het evangelie (Johannes, 3:1-12) vertelt over de ontmoeting met Jezus van een vrome Farizeeër die het moeilijk vond om de mentale schema's van de culturele en religieuze omgeving waarin hij was gevormd te overwinnen. Het was zeker niet het enige geval van dit type dat Jezus tegenkwam bij het verspreiden van zijn boodschap, en de evangelist wilde er alle soortgelijke gevallen in samenvatten en symboliseren. De conclusie die Jezus bereikte, in het geval van Nicodemus, is dat het nodig was om "wedergeboren" te zijn, dat wil zeggen dat om de bevrijdende boodschap aan te nemen die Jezus bracht, het nodig was om de mentale schema's die Ze zijn het resultaat van het trainingsproces.

Denk bijvoorbeeld aan de natuurlijke manier waarop we de moedertaal leren, de taal die wordt gesproken in de omgeving waarin we zijn opgegroeid en hoe moeilijk het is om een tweede taal te leren. Welnu, hetzelfde gebeurt met de rest van de culturele erfenis van de sociale omgeving waarin we zijn gevormd: waarden of principes, economisch systeem, manieren van leven, gedragsregels, morele criteria, sociale gewoonten, religieuze overtuigingen en praktijken...

Het geval van de Nikodemus van het Evangelie was dat van het gemiddelde type Joden van die tijd. Hij was opgevoed in een sociale, politieke en religieuze omgeving gebaseerd op de Wet van Mozes. Jezus nam dat religieuze kader aan, maar wilde het bevrijden van de talmoedistische casuïstiek, wat hij 'de zuurdesem van de Farizeeën en Sadduceeën' noemde. Een uitspraak van hem die de geest uitdrukt van de leer die hij wilde overbrengen, was dat " de sabbat is gemaakt voor de mens en niet de mens voor de sabbat ". In werkelijkheid is het een revolutionaire boodschap; het zet het hele georganiseerde sociale systeem op zijn kop. Hij komt zeggen dat religie, wetten, politieke autoriteit... alleen zinvol zijn als ze het welzijn van mensen dienen.

The way society is organized, and not only that of the time of Jesus, all this cultural legacy (values, moral criteria, religious system, etc.) is organized according to the interests of the dominant powers in society, that is, , people are educated, already from their tender age, so that they assume that cultural framework and consider it as the most natural thing in the world. If the system is threatened by revolutionary ideas that seek to change the world from the bottom up, the dominant powers resort to domesticated personnel in favor of their interests. The crowd that cried out to Pilate for the release of Barabbas and the condemnation of Jesus of Nazareth was made up, in large part, of unhappy people like Nicodemus who were sincerely convinced that he could can't be right against the Sanhedrin and the priesthood of the Temple of Jerusalem a simple layman like that Jesus who came from an insignificant village like Nazareth, from which it was said then that nothing good could come from there, see John, 1:45-50

Religie, die in principe beantwoordt aan een menselijke behoefte om zich te verhouden tot het transcendente, tot wat wij God noemen, wordt door alle heersers van alle tijden gebruikt om, ten gunste van hun eigen belangen, de onderworpenen en onteigenden te mentaliseren. Hetzelfde gebeurt met politieke systemen die in principe de noodzakelijke en waardige functie hebben om het naast elkaar bestaan van menselijke groepen te organiseren. Daarom streeft elk systeem van overheersing ernaar om zowel politieke leiders als religieuze priesterschappen te controleren. Degenen die zichzelf aanbieden om als lakeien te dienen voor de bezitters van de economische macht, de ware eigenaars van de samenleving, zijn onwaardige politieke en religieuze leiders.

Die politieke en religieuze leiders, wat Jezus 'de koninkrijken van deze wereld' noemde, vielen in Satans verleiding van macht en heerschappij die Jezus afwees. Jezus dringt er bij ons op aan om "wedergeboren" te zijn, ons te bevrijden van het zuurdesem van de "religieuze doktoren" die werken voor het systeem van overheersing, het ideologische apparaat van het systeem dat ons mentaliseert om het te accepteren zoals het is. Het Nicodemus-syndroom, de neiging om niet in twijfel te trekken wat er in onze geest is doordrongen, maakt ons niet in staat de taak op ons te nemen die Jezus aan zijn volgelingen oplegt, de opbouw van het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid.

Dit gebeurde vanaf de tijd van Jezus tot nu toe. Er wordt aangenomen dat de mensen die zich uitgedaagd voelden door de roeping van Jezus en de missie op zich namen om hem te volgen en te imiteren, toegewijd zouden zijn aan zijn bevrijdingsproject, de opbouw van dat Koninkrijk anders dan dat van deze wereld. We moeten ons dus afvragen wat na twee millennia voortvloeide uit die transformerende roeping. De geschiedenis van die 20 eeuwen laat ons zien dat de christelijke kerken het bevrijdende programma van de Messias Jezus loslieten om geleidelijk te vervallen in een religiositeit gericht op aanbidding, gebed...

Van de vroeg-christelijke gemeenschap in Jeruzalem vertelt het boek van de Handelingen van de Apostelen ons dat: ...allen die geloofden kwamen samen en hadden alle dingen gemeen. Ze verkochten hun bezittingen en goederen, en deelden ze uit aan iedereen, aan een ieder naar zijn behoefte... ...De menigte van degenen die hadden geloofd was één van hart en één van ziel. Geen van hen beweerde iets van hen te zijn dat hij bezat, maar dat alle dingen gemeenschappelijk voor hen waren. Met grote kracht getuigden de apostelen van de opstanding van de Heer Jezus, en er was een overvloed aan genade op hen allen. Er waren dus geen behoeftigen onder hen, want iedereen die land of huizen bezat, verkocht ze, bracht de prijs van wat verkocht was en legde het aan de voeten van de apostelen. En het werd aan een ieder uitgedeeld zoals hij nodig had.

Zelfs in de vierde eeuw schreef een bisschop als Ambrosius van Milaan:

Omdat de natuur genereus alles voor iedereen gemeenschappelijk biedt. God heeft bepaald dat alles geproduceerd moet worden om iedereen van voedsel te voorzien; zijn plan was dat het land als het ware het gemeenschappelijk bezit van ons allemaal zou worden. De natuur heeft gemeenschappelijke rechten voortgebracht, dus het is eigen hebzucht die particuliere rechten heeft gevestigd.

Maar in de christelijke religieuze sfeer accepteerde en verdedigde het geleidelijk maar onophoudelijk systemen van overheersing gebaseerd op de markt en privé-eigendom met alle misbruik en ongelijkheid die ze veroorzaken. Onze Kerk wijdde zich aan het vervolgen en veroordelen van alle interne en externe bewegingen die beweren de geest van de evangelische boodschap terug te vinden. Ze legt zich volledig toe op het maken van nicodemo's; het onderwijs dat hij geeft lijkt gericht te zijn op het verspreiden van het idee dat Jezus in de wereld kwam zodat we veel zouden bidden. Jezus waardeerde wat bidden betekent in de relatie van de mens met de Vader, maar het enige gebed dat hij zijn discipelen leerde was het "Onze Vader", en hij deed dat alleen toen ze hem vroegen: "leer ons bidden" ( Lukas 11:1-4), en het is ook een gemeenschappelijk gebed: "Onze Vader", heel ver verwijderd van de individualistische geest die 'intiem en individueel' gebed aanmoedigt, die door veel huidige predikanten wordt bepleit. Jezus leerde dat de relatie die God met mensen wil, verloopt via de broederlijke relatie van mensen onderling: iedereen liefhebben, vrienden en vijanden, als broeders, beledigingen vergeven, geweld afzweren, zegenen wie ons vervloeken, bidden voor wie ons vervolgen, delen wat we zijn en hebben met degenen die ons nodig hebben... Kortom, zijn missie was niet in de eerste plaats het promoten van gebeden en devoties, maar liefde en dienstbaarheid aan anderen. Hij vatte zijn missie op als de vervulling van de profetieën die een bevrijdende Messias aankondigden voor de onderdrukte armen.

Dit wordt vergeten en ze willen ons de promotors van gebedsculten doen vergeten, zoals de inquisiteur Domingo de Guzmán, initiator van de verering van de "Heilige Rozenkrans", of Ignacio Larrañaga, promotor van "gebedsworkshops", of de organisatoren van nachtelijke aanbiddingen. of eeuwigdurend Het wordt tijd dat iemand in de Kerk durft te zeggen dat deze mensen simpele nicodemuses zijn die andere nicodemuses leiden of, zoals Jezus zei: “blinde mannen die andere blinde mannen leiden”. Jezus voelt zich in geen enkele tabernakel eenzaam in de hoop dat ze hem daarheen zullen vergezellen met gebeden. Waar hij begeleid wil worden en solidariteit wil ontvangen, is bij de onderdrukte en behoeftige mensen, bijvoorbeeld in Cañada Real, waar naast de ontberingen en ontberingen die ze hebben geleden, twee jaar geleden de afsluiting van de elektriciteitsvoorziening door mensen die zij lijken veel te bidden.

Dit in de steek gelaten personeel, en andere soortgelijke in andere delen van het land, en vele miljoenen mensen in grote delen van de planeet zijn de beroofde en gewonde man die de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan presenteert. Jezus waardeerde de solidariteit van de Samaritaan meer dan de toewijding van de priester en de Leviet die in de tempel kwamen bidden en voorbijgingen, de behoeftigen buiten beschouwing latend. Als we ons concentreren op devoties en sekten die de slachtoffers van het systeem in de steek laten en niets doen om dit systeem te veranderen, betekent dit dat we niets van het evangelie hebben geleerd en dat we, net als Nicodemus, vast blijven zitten in de verwrongen religieuze traditie van onze onrechtvaardige samenleving... Als we echte volgelingen van Jezus van Nazareth willen zijn, moeten we ernaar streven de mentale schema's te overwinnen die ons dwingen te respecteren wat sociaal gevestigd is, het Nicodemus-syndroom overwinnen, wat Jezus 'wedergeboren' noemde. .